Postzegels - memorie

Op een doordeweekse dag
mijn oude album doorgekeken 
dat nostalgisch voor me lag.
Een doos met losse om te weken
en de tijd mee te verdrijven;
ook nieuw, pas gekocht,
op jaartal uitgezocht
om vandaag nog in te lijven.

Al gauw ben ik verloren
met het pincet ferm in de hand
door de zachte mooie kleuren
uit een verdwaald, exotisch land
die de verzamelaar bekoren.

De dag vliegt om als bij een kind,
met elke zegel die ik vind.
Licht afgestempeld tot de rand
is voor de meesten favoriet.
Gaaf het papier en fraai getand,
meer wenst een filatelist zich niet.

Heel vroeger heb ik al voorvoeld
dat 't niet alleen maar is bedoeld
om brieven te versturen,
maar om de hooggeprezen uren
waarin een olifant uit Kenia,
mij toont en graag laat zien
dat hij nog leeft, hoop ik, misschien.

Reacties