Mus






Eens schiep God de hemel en de aarde,
de dieren en de mensen, de bergen en de dalen,
de vogels in de hemelen, de vissen in de zee,
alzo deelt ons de bijbel mee.


Ook zijn er boeken die ons leren
dat 't dankzij evolutie is - het aards bestaan;
niets van een klus door Hem geklaard,
maar bij het fossielen bestuderen
uit steen de waarheid te verstaan,
om Darwin te citeren.


Hoe men het raadsel toch verklaart,
mij is de kwestie om het even,
een godswonder blijft het, al het leven.


Laatst nog met een blik naar boven,
het kopje schuin omhoog vanaf de straat,
deed me opnieuw, als nooit geloven
dat 't boven, zelfs boven alle vogels gaat
toen ik in haar oogjes las
dat 't best kon zijn dat God het was.

Reacties

  1. Prachtig gedicht en ja vogels zijn een Godsgeschenk.

    Ik geniet elke dag van de mussen, van hun vergaderingen in de liguster.
    Van het clubje op het vogelhuisje.
    Als het een beetje meezit krijgen we ook weer nestjes met jongen dit jaar.

    Heb het goed en blijf gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank voor je leuke commentaar, hilly. ben blij dat je ook van het simpele vogeltje, de mus, houdt.
    het zijn schatten!
    fijne, gezonde dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zo'n ordinaire mus bewijst dat elk leven wonderlijk mooi is. Met veel dank voor je dichterlijke blik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de mus zichzelve, beste Ludo, toont zich steeds in zijn simpelste vorm. maar ze kan zo lieflijk kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij dit prachtige gedicht wil ik je graag hele mooie kersdagen toe wensen.

    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dank je, Hilly. evenzozeer aan jou mijn beste wensen. na nieuwjaar ga ik proberen terug wietig te wuiten!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten