Fantasia


Het voerde me naar verre oorden,
thuis gezeten in een luie stoel,
met op de radio muziek, geen woorden
- en in mijn hart een zwerfgevoel.

Zo heb ik jarenlang gereisd
tot ver voorbij de Balearen,
de zeeën, allemaal bevaren,
Confusius uit China ingelijst.

Op tijd geboekt, de trein genomen
tot Wladiwostok, verder kan het niet;
door de Oeral vol met bomen
waar je op 't perron Oom Wanja ziet.

Eilanden bezocht, tot aan Samoa.
Onder palmen met een flesje bier
groette ik verheugd met een aloha
en voelde me rijk als een bankier.

Ook heel Amerika eens afgesjouwd,
in de tijd nog van Old Shatterhand,
toen er geen kauwgom werd gekauwd,
alleen een vredespijp, geen president.

Ik beken het graag, 't beviel me best,
thuis als een globetrotter in mijn stoel,
van hot naar her, van oost naar west,
ook financieel scheelde het een boel.

Alleen later, bij het klimmen van de jaren,
kwam mijn reislust tot bedaren
- en nam ik weer gewoon de trein
om eens een dagje uit te zijn.

Reacties