Pie Jesu




Mijn requiem

Zelden heb ik tot Hem gezongen,
een lofzang in een zaal of kerk.
Nooit voelde ik me ertoe gedwongen,
niet bij het opstaan of na mijn werk.

Alsof Hij dan het lied beluistert
zoals een leraar die mij overhoort,
of 'k als mens wel ben gekluisterd
aan een God zoals dat hoort.

Eerder wil het me overkomen
dat ik dichtend op een strofe stuit,
die veelal lijkt op zingend dromen
en zich om mijn wezen sluit

- en mij voert voorbij de dreven
met korenvelden aan het eind,
voorbij de wolken die er zweven
waarin een mooi gezicht verschijnt.

Dat lacht en zegt: wat je ook doet
- van vers tot vers te gaan - 
't maakt elk gezang hier goed,
zolang je stil blijft staan

totdat een zachte klank begint
omhoog te klimmen in de wind,
een lofzang die ten hemel stijgt
die de Schepper niet gauw krijgt.

Nooit had ik een klank gehoord
die hoopvol en zo vragend klonk,
zijn toehoorder de tranen schonk
waar ieder woord in werd gesmoord.

Nog nooit, behalve dan vandaag
bij 't aarzelend licht van vroege zon
was het of ik het horen kon,
een vreugde achter het geklaag.

Een melodie die veel hoger gaat
dan alle nood der dingen,
die zachtjes mee doet zingen
wat diep in ons geschreven staat,

zodat we altijd zullen horen
wat Hij aan 't kruis ons gaf,
dat Hij, gelegd dan in Zijn stille graf,
blijft als vandaag geboren.

Alsof Hij wist dat tijd verglijdt
en er een prijs staat op het leven,
waarin niets overblijft dan geven
van gezangen voor de eeuwigheid.








Reacties

  1. dacht nog iets speciaals te maken voor Pasen, Hilly, en bij het beluisteren van de fraaie melodie, kwam het vanzelf...,wel wat aan gezwoegd..., en nu wat poëzie-vakantie nemen, eventjes dichtersrust...

    fijne Paas!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wederom met bewondering gelezen.

    Hierbij fijne Paasdagen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wederzijdse wensjes, hilly. lig al wat stil, but I'l be back!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten