Heide

Rondgelopen op een lila sprei
in de stilte van het middaglicht
met wolken drijvend uit het zicht
tot ver voorbij de overzij.

Hier wil het landschap me vertellen
hoe lang de aarde al bestaat
en ik, bij het zien van twee libellen,
gelaten door de eeuwen waad.

Hoe zorgeloos hier lijkt het bestaan;
't is net een schilderij van Mauve
waar ingelijst de schaapjes gaan
- en ik, beneden bij de signatuur,
bevrijd hier sta van tijd en duur.

In dit theater van het open veld
kijk ik verbaasd hoe het bestaat
dat alles hier tevreden stelt
- en hoe aan mij, zo zoetjes aan,
een schaapherder verloren gaat,

die tussen 't wit van alle schapen
voor altijd het geluk wil rapen.

Reacties

  1. Doet me denken aan mijn vader.
    Hij heeft ook eens een schilderij gemaakt met schapen op de hei.
    Mooi gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu zijn de heides prachtig Hilly, en dan zijn de woorden een graag toevoegsel. Dank voor je meewandelen tussen de schapen...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten