Dépri


De vogels zijn gedeprimeerd,
ze zingen minder luid dan gister
toen er geen wolkje aan de lucht
in hun bestaan was weergekeerd.

Niet één die vrolijk langs me scheert
en rakelings me wil begroeten.
De winter is nog niet voorbij
met 't blauw een grijze rijstebrij?
Het jaargetij gederailleerd?

Ook moet ik aan mezelve denken,
aan dagen dat iets minder licht
mijn ogen vindt en een gedicht
geen vreugde weet te schenken.

Vaak is het maar een kleinigheid,
wat lage wolken die er hangen
met alle vogels hun gezangen
ontdaan van zoveel aardigheid.

Het kan niet altijd lente zijn,
met altijd volop zonneschijn,
noch in het mijne,
noch in des vogels brein zo klein.

Dan zit ik schuilend op een tak,
verstild om tot mezelf te komen
en wacht tot in m'n lentedromen
een vogel opveert van het dak.

Reacties

  1. We leven op hoop, morgen zijn we "de hoek om" en de dagen lengen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het wordt tijd hé waarde ludo..., maar als ons innerlijk vlammeke blijft branden... mijn beste wensen aan jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Merk ook dat vogels niet zijn in een beste bui en dat ligt wellicht aan het klimaat dat het met de vogels hun humeur ook niet goed gaat.

    Ik kwam van Hilly af en zag je naam en bij deze aangenaam om kennis met je te maken. Dit gedicht wat je schreef kan echt wel een mens ook raken. Wens jou en dierbaren ook een jaar vol goede en betere vooruitzichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mijn dank en wederzijdse wensen Tine! zoals de vogeltjes humeuren en fladderen we soms ..., maar het zal beteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het komt goed met de vogels.
    Ik hoorde de koolmees al zo mooi zingen.

    En met jouw gedicht kwam het ook goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. met je woorden komen we vooruit, hilly... de vogels en ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten