Vietnam



Nooit anders is het ooit geweest
dan dat ik leerde over oorlog,
dan dat ik hoorde hoe de mens
zijn medeschepsel vreest.


Leer mij niet de wereld kennen
sedert de slag bij Thermopylae,
of dichterbij in de Ardennen
aan 't eind van wereldoorlog twee.


Vertel mij niets over de parades
van de geweren en de bajonet,
marcherend in het rijk van Hades,
met achteraan nog een raket.


Al jaren wrijf ik de ogen uit
bij 't zien van alle wreed geweld,
met door de straten een affuit
waarop een echte oorlogsheld.


Maar 't ergste wat me overkwam,
was toen hij viel en naar me keek
op de tv. En lang geleden in Vietnam
vol onbegrip bezweek.


Reacties

  1. Heftig de foto.

    Het gedicht vertelt het geweld wat er was en is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb er de nare geschiedenis en de gevolgen tot heden aanschouwd, hilly... het moet er wat geweest zijn. De foto is nog een 'brave...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten