Perron

 


De mensen staan op hem te wachten,
vol ongeduld waar hij toch blijft,
waarom en zo, waarom te laat,
terwijl er aangegeven staat:
hij komt kwart voor achten.
 
Genietend van het ochtendlicht
dat benedenvalt zo transparant,
hou ik van iets verlate treinen
die de rails tot uit het zicht
in ’t zonlicht doen verschijnen,
onder de kap die mij omspant.
 
Als in ’t theater sta ik te kijken
naar seinen die op rood of groen
te pinken staan, terwijl ik hoor
dat alle wissels het nog doen,
en alles nog wil lijken
op Marklin, eens mijn kinderspoor.
 
Er ligt een wonder in besloten,
dat tijd die wachtend hier verglijdt,
iets weg heeft van een eeuwigheid
alsof de trein niet meer bestaat
en iets in mij veel verder gaat
dan aan ’t perron ontsproten.

Reacties

  1. Het heeft wat een perron, een trein.
    Leuk gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel vaak meegemaakt, Hilly... dat wachten op ;-), maar als het weer meeviel...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig, telkens weer, hoe jij een diepe laag weet te leggen in jouw gedichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al wachtend komen-soms- wat gedachtend-traag de woordjes K. Fijn je steeds meetlippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry, meeglippen... Met gsm soms hallucinant...🧐😔

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten