Schoolslag



Op school werd ik al ingewijd
in de geheimen van verleden tijd,
geschiedenis heet daar het vak,
't kwam rauw vaak op m'n dak.

Zoals de slag bij Heiligerlee,
ik schrok ervan en leefde mee -
en ook die van Thermopylae
was niet iets voor een dominee.

Alsook in 't Teutoburgerwoud
maakten ze al mensen koud,
en dan de slag om Stalingrad,
met al die sneeuw waarin je zat.

Helaas, helaas, je went eraan
dat mensen met zo'n groot gemak
de anderen naar het leven staan,
zoals vandaag weer in Irak -
en dat een oorlog snel verwordt
tot 'n cijfer uit het schoolrapport.

Zo heb ik mijn lesje braaf geleerd,
in de klas me goed geweerd,
ben voor 't examen zelfs geslaagd
en niemand heb ik aangeklaagd.

Heer, geef mij het dagelijkse brood,
een weinig maar, ik schaam me dood.

Reacties

  1. Ik heb ook altijd goed opgelet, toch ben ik veel vergeten.
    Mijn werkstukken heb ik nog:)
    We schrijven elke dag geschiedenis, soms om te huilen.

    Je hebt het goed verwoord, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. best dat ons geheugen soms eens faalt, Hilly..., zo veel leed is al vergeten..., dank voor je mee-gevecht!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten