Rijk

Soms wil verlangen tot me komen
naar tijden toen ik nog niets had
- en ik, gelukkig in mijn dromen,
rijk was met wat ik niet bezat.

Toen ben ik van geluk gaan dromen,
een levenlang met een gevoel
dat mij, als bij de hand genomen,
zou leiden naar mijn levensdoel

met jaren op een schaal gedragen
vol vruchten uit het paradijs,
het leven zonder levensvragen,
geluk gewoon als brood met spijs.

Maar op die lange, lange reis
kwam ik de hele wereld tegen,
betaalde ik de hoogste prijs
voor dagen die het zwaarste wegen.

Blij dat het wil bovenkomen,
het gevoel toen ik nog niets bezat,
zoals ik vroeger in mijn dromen
rijk was met wat ik mooi niet had.

Tevreden kijk ik om me heen
en denk zo rijk is er geen één.

Reacties

  1. Mooi dat gevoel van rijk zijn, tevreden ook zo'n mooi woord.
    Geslaagd gedicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en als we dan ook nog eens rijk zijn aan woorden, hilly..., en nu een paar weekjes vakantie...;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten