Hopper







Ga niet naar het museum toe
als weemoed u bevangt,
wanneer het leven, u te moe,
rondom u hangt.

Zolang er Edward Hopper hangt,
ga er beslist niet heen
als u naar zon en vreugd verlangt,
zoals toch iedereen.

Maar loop pas langs de wanden
wanneer u beter bent bestand
tegen de vale schaduwkant,
waar hij u doet belanden.

En zie hoe zijn penseel wil gaan
langs afgronden van eenzaamheid,
vol deemoed spreekt van een bestaan,
geraakt door de verlatenheid,

terwijl zijn kleurgebruik ons leert
hoe schoonheid er verborgen ligt,
dat ieder mens, hoe ook bezeerd,
zich staande houdt in schamel licht.

Ga dan gerust 't museum in
als weemoed u bevangt -
en zoek bij hem een nieuw begin
achter de schaduw die er hangt.

Reacties

  1. Goed verwoord, ik ga het museum in:)
    Ik heb even gegoogeld, naar de schilderijen gezocht.
    Ik vind ze bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ieder zijn smaak, Hilly, maar zijn realisme vind ik heel origineel. Vandaar mijn reactie. Dank voor het mee bewonderen👌

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten