Oktober









Op de kalender staat geschreven
dat het kaal wordt in de bomen
en dat straks bladeren zweven
nu oktober is gekomen.

Roestbruin kleurt de pagina
en voorspelt de wrede winden
waarin dagen 't duister vinden
als ik door de herfst heenga.

Omzichtig sluipt hij naderbij
in dagen vol van schamel licht
en doet de deuren dieper dicht
tegen vocht en tocht en wintertij.

Toch ben ik er niet rouwig om,
want eens moet het gebeuren,
een einde aan de mooie kleuren
van heel de zomer zo rondom.

Maar aan 't einde van de dag,
vol herfst en kilte om me heen,
leek het of ik iets treurigs zag,
al houd ik dat voor mij alleen.

Reacties

  1. Toch wat weemoedig afscheid van de zomer nemen.
    Wachten tot de herfst zijn mooie warme kleuren toont.
    Zo'n zonnetje overdag die maakt dat alles glanst.

    Mooi gedicht waar ik van genoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We proberen de woorden te kleuren, hilly... dan worden ze winterwarm.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten