Rauwkost









In de dierentuin stond ik te kijken
hoe het met de apen was,
of zij soms op mensen lijken
of als apen achter glas.

Naast hun verse voer gezeten
eten ze hun buiken rond,
kijk toch hoe ze 't beter weten
met de sla nog in hun mond.

Appelsienen, mandarijnen,
paprika's in groen en geel,
spitskoolblaren om te lijnen,
als een snoepje door hun keel.

Kijk daar gaat zij vliegensvlug
met een stengel selderij
en een kleintje op haar rug,
heel gezond en glutenvrij.

Zie ze toch meewarig kijken
naar de mensen op bezoek,
die maar niet op apen lijken
met hun kruimels zoete koek,

met hun pillen en malaise,
met een puntzak in hun hand,
vol met friet en mayonaise
uit het groot McDonaldsland.

Gauw ben ik naar huis gesjeesd,
heb me blauw aan groen gekocht,
vroeg de groentenman bedeesd:
naar de dierentuin geweest?

Reacties

  1. Ha ja, ik zag ze pas geleden wortels eten:)
    (ik ben na een dagje dierentuin geƫindigd met friet me mayo :(

    Leuk gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten