antiquariaat

Iemand heeft het opgevist,
gevonden in een antiquariaat,
een bundeltje waarvan ik wist 
dat het altijd nog bestaat
en dat iemand het ooit zou geven,
aan mij, een dag nog in dit leven.

Met onder in de hoek geschreven
van het schutblad dat verweerd
en diep vergeeld hoe lang al niet
het leven en de tijd trotseert,
de naam van een bewonderaar
die ooit de dichter heeft geëerd.

Al bladerend komt het terug
dat ik betoverd door de strofen,
als Goethe liggend op zijn rug,
iets hogers las dat komt van boven;
een wereld waarvan ik altijd dacht
dat het zou blijven, alle dagen.

Als antwoord op mijn vragen
is het vandaag teruggekeerd
wat bijna eens verloren ging
door alles wat mijn ogen zagen
in een wereld als een lelijk ding:

dat oud gevoel van eens voorheen,
zo'n bundeltje dat stoffig staat
en op me wacht en met me praat,
omzichtig kijkt naar wie er loopt
de schappen langs en dan iets koopt
wat in een mens niet gauw vergaat.


Reacties

Een reactie posten