ik ben de kroondrager

Ik ben de kroondrager
de achtergelatene
de misvormde
die argeloos duikt
in zeemeerminnend water

ik ben de dwangarbeider de fotograaf
de bloemenplukkende kroondrager

dagelijks mijn beelden ontwikkelend
in een blauwe kamer met open vensters
en dit telkens opnieuw
maar nooit ligt er een geslaagde stilte
in mijn trillende aaiende handen
ik heb de sleutels van alle graven
mijn oog mijn vingers ruisen onhoorbaar
en langzaam opent de schelp zich uit haar halfschaduw
waarin we in paarhouding liggen
om dit alles te verstaan
schrijf ik deze hiƫrogliefen

want ik ben de graanpikker de lichaamstreler
de letterzettende kroondrager

ik zoek naar de winters en arabesken van weleer
naar het orgasme van uw woorden

grasduinend in je lichaam
verdring ik verdrink ik
in mijn sterfelijkheid
van fugatische orgeltonen
wegdeinend in het wereldruim
en wij de tol aan elke grens betalend
zo loop ik gearmd met de kreupelen
en leid de blinden door de straten
naar kanalen

want ik ben de waterdrager de maniokstamper
de lichtgevende kroondrager
ik ben de bloedzuiger de parelvisser

ik ben de kroondrager -

Reacties