Strootje







Liep ik gewoon ergens te lopen
met mijn ziel onder mijn arm,
niets te wensen, niets te hopen,
een beetje zon en niet te warm
- eindelijk weer zonder doel
te midden van een oud gevoel.

Vrij en door niets aangedaan
met een strootje in mijn mond,
keek ik zorgeloos weer rond
hoe de wereld om me heen
zonder regen, zonder zorgen
tussen maan en sterren stond,
alleen vandaag, en zonder morgen.

Daar was het weer, dat avontuur,
sinds lang verdwenen en vergeten,
met dagen van wel duizend uur
met een geluk dat zo mag heten.

Het lijkt ver weg, 't komt niet weer
door te neuzen in de boeken,
geen ziel onder de arm genomen
doet het vinden bij het zoeken.

Het komt als je, gewoon op pad,
een strootje ziet en niet meer weet
waar het voor dient en prompt vergeet
dat je 't in je mond gestoken had.

Reacties