Spreeuwen 2


Nog toegevoegd een kort verhaal
over de spreeuwen die ik zag,
tenminste als ik het goed vertaal
toen ik er laatst te luisteren lag.

Want neergestreken in de boom
was er voordat de stilte viel
iets hoorbaars dat me zeer beviel,
een zacht geprevel, nagepraat,
nog woorden na een verre vlucht
voordat de dag voorgoed vergaat.

Over wolken en de blauwe lucht,
het hogedrukgebied misschien,
de warme stijglucht, de thermiek,
de wereld vanaf zo hoog gezien
onder de ruis van hun gewiek.

Maar het gesprek zal zijn gegaan
over iets dat wij vergeten,
waar zij met een brein zo klein
bij stilstaan bij het eten.

't Heeft iets met de zon van doen,
denk ik, die ginder ondergaat
en 't vogelhart zozeer bekoort
dat ze gekleed in goudbrokaat
het noemen met hun laatste woord. 

Reacties

  1. Het is wonderlijk hoe spreeuwen zich gedragen.
    Mooi verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze voeren geweldige lichtshows uit Hilly, ik hoop het ooit nog eens te zien...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten