de - langgeleden - muis


Er loopt een muis stil door het huis,
ik hoor ze gaan en zie ze staan
in de keuken bij 't fornuis.
Zacht druppelt water uit de kraan.


Het zegt me veel, dit tafereel,
het ongerepte van de nacht,
een muis die met haar zachte vacht
een deken legt van grijs fluweel.

Geschrokken ziet zij heel ontdaan
mij schuifelen op zoek naar kaas
- en altijd weer baas boven baas,
zo'n mens die vroeg is opgestaan.

Maar wat zij niet kan zien of weten
is dat ik het altijd goed bedoel
omdat ik veel voor muizen voel,
hoe teer en smakelijk ze eten.

Met opzet strooi ik korstjes rond,
omdat ik ook wel eens vermoed
dat ergens vanuit een hoog verbond
iemand voor mij hetzelfde doet.

Reacties

  1. zouden ze er nog zijn, hilly, de huismuisjes... lieve diertjes toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Danny... Ik zou graag nog eens eentje zien trippelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een fluweelzacht gedicht. Het herstelt ook onze onevenwichtige kijk op een muis als een schadelijk knaagdier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zeer zekers, anonieme muis. langgeleden wel dat ik er eentje zag...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten