De bomen


Teruggekeerd naar het domein
waar alle dingen die ik zag
niet slechts de woorden zijn
waarin ik woon de hele dag,
maar weer verschijnen in het licht
van hun oorspronkelijk gezicht
zoals ik zag aan gindse bomen,

hoe zij daar stonden langs een wei,
nog leunend tegen morgenmist,
geen boom die van de ander wist
vanwaar hij was gekomen.

Geen blad dat viel, geen zuchtje wind
of iets dat mijn woorden wilde vangen
voor een gedicht uit een verlangen
te zeggen wat een mens hier vindt.

Vandaar dat ik niets beters had
dan tot mezelf te komen,
voorbij de woorden van de bomen
met al hun namen die 'k vergat.

En als een wolk die verder drijft
en niet kan worden ingelijfd,
ben ik, alvorens naar huis te gaan,
er sprakeloos nog blijven staan.

Reacties

  1. die laatste zin zegt het allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het is steeds een worstelen, anoniempje, met de laatste versregels, die moeten het afmaken... dank je...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten