Winterslaap








Terwijl 'k alvast wat buiten loop
ben ik vandaag, een dag als deze,
op zoek naar overwinterd leven
en ieder jaar ben ik verbaasd
hoe kleine diertjes in de aarde
aan kou en regen zijn ontkomen.

Voorbijgaand aan mijn verste dromen
dribbelen ze in de morgenstond
in alle nietigheid weer rond,
in de schaduw van wat kale bomen.

Wat pissebedjes, daar heb ik 't over,
torretjes van onbekend komaf,
maar toch geschapen in de volle tover
die de Schepper aan zijn dierkens gaf.

Onwetend van elk weerbericht
over dooi en kou - het kan verkeren -
kijk ik bewonderend ze aan
met jaloezie al op 't gezicht.

Nooit zover ik weet in m'n bestaan,
met niets dan vochtig kille aarde,
ben ik zo tevreden opgestaan.

Reacties

  1. Ze zeggen de kou gedag en komen naar buiten uit hun holletjes.
    Leuk gedicht.

    Fijn weekend verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het zijn rare wezentjes, hilly, onbekend en...onbemind. maar ik zie ze graag bezig...

    fijne zon-dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo te kunnen schrijven...het leest alsof het zo uit je pen komt...Het doet me aan G.Gezelle denken
    en ook aan T.Hermans. Prachtig talent heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dank je K., terwijl ik blozend buig..., maar nu tracht ik te reiken naar de enkels van die twee groothe(l)den...., ik zal nog een trapladdertje moeten hebben... beste groet!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten